آشنایی با موزاییک حیاطی پرسی رایج در ایران

موزائیک حیاطی پرسی، کفپوشی است متراکم ، در حقیقت یک جور بتن است که تراکم خود را از طریق فشار پرسی به دست می آورد و از ماسه ، سیمان ، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای گوناگون وجود دارد.
موزاییک حیاطی ساده یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی می باشد ولی متاسفانه در کشور ما هیچ گونه مطالعاتی وسیعی بر روی آن صورت نگرفته است.لازم به ذکر است که موزائیک در اروپا و بخصوص آلمان و ایتالیا بسیار مورد استفاده می باشد.
به طور کلی موزائیک حیاطی رایج از دو سطح تشکیل شده است :
لایه رویه و یا رنگ موزائیک :
این لایه که نقش موزائیک را تشکیل می دهد و در آن از پودر سنگ ، سیمان، آب ،سنگدانه‌های رنگی و رنگهای معدنی استفاده شده است .
لایه زیرین یا نارین:
این لایه از موزاییک ضد سایش دارای ضخامت بیشتری نسب به لایه رویه می باشد نقش تحمل فشار را نیز بر عهده دارد. و مانند لایه رویه از سیمان ،آب و ماسه تشکیل شده است.

روش تولید موزائیک پرسی :
پس از تهیه مخلوط مواد اولیه (میکس)، آنرا در قالب فلزی ریخته و با اعمال فشار به کمک دستگاه پرس باعث ایجاد تراکم در موزائیک می شود. میزان فشار بسته به ابعاد و نوع سنگ دانه های به کار رفته متغییر می باشد. موزائیک هایی که از این طریق تولید می شوند حتما نیاز به ساب خوردن دارند.(دو قشری)
برخی از موزاییکهای حیاطی رایج بصورت رنگی (رنگ قرمز و زرد) تولید میشوند. برای ایجاد رنگ از رنگهای معدنی اخرا (خاک سرخ هماتیت) و گل ماش استفاده می‌شود.